Bevrijdingsvuur onthaald in Weesp tijdens viering van 80 jaar vrijheid
Wat was het een bijzondere en indrukwekkende ochtend tijdens de feestelijke intocht van het Bevrijdingsvuur in Weesp. Ter gelegenheid van 80 jaar bevrijding mocht Blaaskapel De Vechtbloazers meelopen en muziek maken tijdens de ontvangst van het Vrijheidsvuur in het centrum van Weesp. De combinatie van herdenken, vieren en muziek zorgde voor een bijzondere sfeer in de stad.
In de vroege ochtend arriveerden de fakkeldragers van de Trim- en Trainingsgroep Weesp met het Bevrijdingsvuur vanuit Wageningen. Het Vrijheidsvuur werd daar in de nacht ontstoken als symbool voor vrijheid en verbondenheid. Vervolgens werd het vuur hardlopend naar Weesp gebracht om daar feestelijk onthaald te worden.
Bij aankomst in Weesp vond de ceremonie plaats bij Van Houtenkerk. Terwijl het Vrijheidsvuur werd ontstoken, zorgden wij als Blaaskapel De Vechtbloazers voor passende muziek tijdens het inhalen door het centrum van Weesp. Langs de route stonden veel inwoners en bezoekers om dit bijzondere moment mee te beleven.
80 jaar vrijheid
Voor ons als blaaskapel was het een eer om muzikaal onderdeel te mogen zijn van deze viering van 80 jaar vrijheid. Tijdens het meelopen door de straten van Weesp merkten we hoe bijzonder deze ochtend voor veel mensen was. De combinatie van muziek, het Vrijheidsvuur en de grote betrokkenheid van het publiek maakte diepe indruk.
Het Bevrijdingsvuur in Weesp is ieder jaar een speciaal moment, maar deze editie kreeg door het jubileum van 80 jaar bevrijding extra betekenis. Het was mooi om samen stil te staan bij vrijheid én dit tegelijkertijd gezamenlijk te vieren in onze eigen stad.
Wij kijken met veel trots en plezier terug op deze bijzondere ochtend in Weesp. De Vechtbloazers bedanken de organisatie, de Trim- en Trainingsgroep Weesp en alle aanwezigen voor de warme ontvangst en de mooie sfeer tijdens de intocht van het Bevrijdingsvuur.
📸 Foto’s van Weespfoto






