Carnaval Oostende België

Carnaval in Oostende, België

Met het Nederlandse carnaval nog vers in het geheugen vertrokken wij afgelopen vrijdag met De Vechtbloazers in een grote touringcar richting Oostende voor een weekend vol carnaval Oostende België. In Oostende draait carnaval volgens de stad om de aanstelling van Prins en Prinses Carnaval in het stadhuis, gevolgd door de cimateirestoet en een weekend met optredens en feest in de spiegeltent op de Groentemarkt. 

Start in het gemeentehuis Oostende en de optocht naar de feesttent

Na het startschot in het gemeentehuis kon het feest beginnen. We liepen mee in een grote optocht richting de feesttent en speelden onderweg al lekker door. De sfeer zat er snel in en het duurde niet lang voordat de zaal goed op gang was gekomen. Daarna kwam ook nog Jettie Palettie langs en een gezamenlijk optreden kon natuurlijk niet uitblijven. Het bleef daarna nog lang gezellig in Oostende.

Kinderoptocht en feest in de tent

Zaterdagmiddag stond in het teken van de kinderen. Voor de kinderoptocht liepen de straten van Oostende vol en ook in de feesttent was het goed druk. Wij speelden daar opnieuw met veel plezier en merkten dat het publiek er zin in had. Tijdens het weekend hoorden we bovendien regelmatig het nummer “Leve de torre van Oostende” voorbij komen; dat blijkt ook echt zo te heten, en het is in Oostende uitgegroeid tot een bekend carnavalslied. 

Zondagochtend en de grote optocht Oostende

Zondagochtend begonnen we met een wat kleinere sessie als voorbereiding op de grote optocht. Daarna trok de hele stad mee in het feest: praalwagens, muziekcorpsen en veel carnavalisten vulden de straten. Wij hadden de eer om op en om de prinsenkar muziek te maken. Aansluitend stond de tent vol met muzikanten uit heel België en met allemaal carnavalisten om samen nog even door te gaan. Dat gaf precies die losse, gezellige sfeer waar zo’n weekend om draait.

Ook carnaval in Nederland

Wij spelen niet alleen in België, maar ook vaker bij carnavalsoptredens in Nederland. Denk aan optredens in plaatsen als ons eigen Weesp bij de Weespermoppen, of de Vestingnarren uit Naarden of de Turftrappers uit Kortenhoef.

Terugblik op een mooi weekend

Dank aan de organisatie voor alle goede zorgen en aan onze Vlaamse vrienden voor de mooie feestjes. Voor ons was carnaval Oostende België weer een weekend met veel muziek, optochten en gezellige momenten.

Meer updates

Jubileum Weespermoppen 55+1

Heel veel carnaval in Weesp Carnavalsvereniging De Weespermoppen hadden iets te vieren. Het 55 jarige jubileum +1! Vele carnavalsverenigingen uit

Lees meer